“TÜRKİYE’DE LAİK VE BİLİMSEL EĞİTİM” BAŞLIKLI PANEL YAPILDI

Edirne Laik Bilimsel Eğitim Çalışma Grubu tarafından düzenlenen ‘Türkiye’de Laik ve Bilimsel Eğitim’ başlıklı panel yapıldı.

“TÜRKİYE’DE LAİK VE BİLİMSEL EĞİTİM” BAŞLIKLI PANEL YAPILDI

Edirne Laik Bilimsel Eğitim Çalışma Grubu tarafından düzenlenen ‘Türkiye’de Laik ve Bilimsel Eğitim’ başlıklı panel yapıldı.

Emre SEDEF
Emre SEDEF
01 Aralık 2022 Perşembe 06:00
“TÜRKİYE’DE LAİK VE BİLİMSEL EĞİTİM” BAŞLIKLI PANEL YAPILDI

Veli Der Edirne Şubesi, ÇYDD Edirne Şubesi, Eğitim İş Sendikası, Eğitim Sen sendikası, Çocuk Hakları Derneği, Edirne Kent Konseyi Eğitim Çalışma Grubu’ndan oluşan Edirne Laik Bilimsel Eğitim Grubu tarafından düzenlenen “Türkiye’de Laik ve Bilimsel Eğitim” başlıklı panel, Atatürk Kültür Merkezi’nde yapıldı.

Panelde, Birgün Gazetesi yazarı ve Eleştirel Pedagoji Dergisi Editörü Ünal Özemen’in ‘Eğitimde kamusallık’, İlahiyatçı yazar ve eğitimci Cemil Kılıç’ın ‘Eğitimde Dinselleşme’, Eğitimci Feray Aytekin Aydoğan’ın ‘Eğitimde son yirmi yılda neler yaşandı’, Eğitim Sen Kurucu Başkanı ve CHP Milletvekili Yıldırım Kaya’nın ‘Laik kamusal eğitim mücadelesinde ne yapmalı’ alt başlıkları altında görüşlerini paylaştı.

Panelde açılış konuşması yapan Veli Der Başkanı Benay Gürsel toplantının amaçlarını ve grup olarak Edirne’de neler yaptıklarını anlattı.

Ardından Birgün Gazetesi yazarı ve Eleştirel Pedagoji Dergisi Editörü Ünal Özemen,laikliğin kamusal alanı koruyan bir kavram olduğunu ifade ederek, “Eğitim, laiklik, kamusalcılık; biri olmayınca diğerleri de olmayan üç sözcüktür. Toplum toplulukların bir araya gelmesidir. Topluluk kültüründen vazgeçildiğinde toplum oluşur. Bu da laiklik ile sağlanır. Hâkim olan topluluk toplumu ele geçirdiğinde kendi inancını, geleneğini dayatır.

Her devlette farklı inançlar, ırklar ve saire vardır. Ki çağımız eğitimi bunu sağlamak zorundadır. Müfredat bu inşayı sağlamakla yükümlüdür. Zorunlu eğitim bu nedenle şarttır. Zorunlu eğitim ulus devletin de gereğidir” dedi.

İlahiyatçı, Yazar, Eğitimci Cemil Kılıç’da yaptığı konuşmada eğitimde dinselleşme konusundaki konuşmasına yer verdi.

Eğitimci Feray Aytekin ise ‘Eğitimde son yirmi yılda neler yaşandı’ konulu konuşmasında şunlara yer verdi:

“Son yirmi yılda eğitimden günlük yaşama, ne yiyeceğimizden ne zaman eğleneceğimize hapsi değişti ve tümüne bir kişi karar verir oldu. Muhaliflerin bile eğitim yapboz tahtasına döndü eleştirisinden çok bir arada olmamızı engelleyen yapılanmalar gidildi. Bu yapılanmaların temellerinde 2010 referandumu ve 4+4+4 gibi kararlar sonuçtur. Bizlerin yitirdiği iktidarın kazandığı adımlarıdır. Bu kararlara karşı bizler kamusallığı savunurken laikliği öteledik.

Okullar ticarileşti, içerik dinselleşti. Milli Eğitim Bakanlığı’nın tüm birimleri ticari işletmelere devredildi. Eğitim programları yandaş vakıf ve kurumlara, eğitimciler yandaş sendikalara yönlendirildi.”

CHP Ankara Milletvekili Eğitim-Sen Kurucu Başkanı Yıldırım Kaya ise Edirne’de okul eksikliği olduğunu belirterek, “Biz CHP olarak Cumhuriyetin Geleceği İçin Eğitim Çalıştayı ve 2. Yüzyılda Eğitimin Hedefleri toplantısını yaptık. Bu toplantılarda sadece açılışları partili olarak yaptık. Tüm sunular demokratik Kitle Örgütleri, sendikalar ve bağımsız kurumlardı. Bu günkü Milli Eğitim Şûralarının temeli 1921 Temmuz şûrasına dayanır. Sakarya’da kurtuluş savaşı yapılırken Mustafa Kemal Ankara’da Öğretmenler Şûrası toplamıştır. Öğretmene verilen değeri buradan anlayabiliriz. Cumhuriyetin temeli eğitim ile atılmıştır. Bu nedenle de 1946 sonrasında önce eğitimin temelini, laik ve kamusal eğitimi yok ettiler.

Eğitimin temel unsuru öğretmenler, veliler ve öğrencilerdir. Eğitim modelimizi bu üçlü üzerine kurulacaktır. Eğitim kurumları bu üçlü ile yönetilecektir. Bu nedenle mücadeleniz çok anlamlıdır” şeklinde konuştu.

Toplantının sonunda panelistler kendilerine sorulan sorulara yanıt verdi.

Gözde Kabasakal

Son Güncelleme: 30.11.2022 17:42
Yorumlar
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.