ÖZEL OKULLAR BİR TERCİH Mİ YOKSA ZORUNLULUK MU?

Edirne Laik Bilimsel Çalışma Grubu adına açıklama yapan Eğitim-İş Edirne Şube Başkanı Murat Akçay, yeni yerleşim bölgesi sosyal ve ekonomik şartlar göz önüne alındığında özel okula en çok öğrenci gönderen mahalleler olduğunu ifade ederek, “Ancak bu mahallelerdeki okul sayısı azlığı, sınıf mevcutlarının yoğunluğu ve bu okullara evlerin uzaklığı beraberinde şu soruyu getirmektedir; özel okullara yoğun tercihin sebebi okul sayısının yetersizliği, sınıf mevcutların fazlalığı ile fiziksel imkanlar mı, velinin bu okullara yönlenmesine neden olmaktadır?” dedi.

Edirne Laik Bilimsel Çalışma Grubu adına yazılı  bir açıklama yapan Eğitim-İş Edirne Şube Başkanı Murat Akçay, kenttin yeni yerleşim bölgelerindeki okulların yetersiz oluğunu ifade etti.

Akçay açıklamasını şöyle sürdürdü:

“İlimiz yeni yerleşim bölgesinde devlete ait okullarımızın sınıf yetersizliği tartışmasız birincil sorunumuzdur. Mahalle okullarımızda laboratuvarlar kırılıp sınıf haline dönüştürülürken, çocuklarımızın top oynayacağı okul bahçelerindeki futbol sahalarına konteyner anasınıfları gecekondu misali oturtuluyorken; Edirne Laik Bilimsel Eğitim Çalışma Grubu olarak bir de özel okulların durumunu sayısal verilere dayanarak ortaya koymak istedik. Tabii ki devlet okullarının sayısal verileriyle de karşılaştırarak.

Edirne merkezde 10 ‘özel okul’un (anaokulu-ilkokul-ortaokul ve lise düzeyi) adı geçmektedir. Özel ve Devlet okullarının sayısı ise;  Özel Anaokulu 7 ( Devlet Anaokulu sayısı 6), Özel İlkokul 7 ( Devlet İlkokul sayısı 19), Özel Ortaokul 6 ( Devlet Ortaokul Sayısı 18), Özel Anadolu Lisesi 8 ( Devlet Anadolu Lisesi sayısı 5), Özel Fen Lisesi 1 ( Devlet Fen Lisesi sayısı 1), Özel Fen ve Teknoloji Lisesi 1 ( Devlet Fen ve Teknoloji Lisesi Yok) , Ayrıca devlet okulu olarak 1 Spor Lisesi, 1 Sosyal Bilimler Lisesi, 1 Güzel Sanatlar Lisesi, 6 Meslek Lisesi ile 3 İmam Hatip Lisesi ve 2 İmam Hatip Ortaokulu vardır.

Özel okullardaki öğrenci artışlarına gelince 2018-2019 eğitim yılı ile bu yılın (2022-2023) karşılaştırmasını elimizdeki veriler doğrultusunda yapabiliriz.

ilkokul 2018-2019 eğitim yılında 599, 2022-2023’te 1059 (artış %77), Ortaokul 2018-2019 eğitim yılında 782, 2022-2023’te 1032 (artış %32), lise 2018-2019 eğitim yılında 662, 2022-2023’te 938 (artış %42). Bu yıl özel okul öncesi kurumlarında eğitim gören çocuklarımızın sayısı ise 808’dir.

Bu sayılara baktığımızda Edirne Merkezde 4.000 civarında öğrenci özel okullarda okumaktadır. Bu 4.000 öğrencinin bir kısmı ekonomik veya diğer nedenlerle devlet okullarına kayıt ettirilmek zorunda kalınırsa, hangi okula, hangi sınıfa yerleştirileceklerdir?

Yeni yerleşim bölgesi sosyal ve ekonomik şartlar göz önüne alındığında özel okula en çok öğrenci gönderen mahallelerdendir. Ancak bu mahallelerdeki okul sayısı azlığı, sınıf mevcutlarının yoğunluğu ve bu okullara evlerin uzaklığı beraberinde şu soruyu getirmektedir; özel okullara yoğun tercihin sebebi okul sayısının yetersizliği, sınıf mevcutların fazlalığı ile fiziksel imkanlar mı velinin bu okullara yönlenmesine neden olmaktadır?

Veli-Der Edirne Şubesi’nin başlatmış olduğu ‘ Özel Okul Velileri ’ne yönelik anket çalışması devam etmekle birlikte birkaç veriyi aktaralım.

Çocuğunuzu özel okula göndermeyi istemenizin sebepleri nelerdir?’ Sorusuna veliler tarafından verilen en çok üç cevap sırasıyla;

Sınıf mevcudunun eğitim için en uygun sayıda olması, Okulun güvenliğinden emin olmamız, Çocuğumun nitelikli öğle yemeği ve ara öğün yiyebiliyor olması.

“Edirne merkezde yeterli sayıda devlet okulu (sınıf mevcutları 25 -30 arasında olsaydı), devlet okullarında güvenlik ve öğle yemeği hizmeti olsaydı çocuğumun kesinlikle devlet okulunda öğrenim görmesini tercih ederdim.” Bu cümleler yine anketten aynen alıntılanmış bir velinin görüşüdür.

Özellerin desteklenip, kamusal olanın niteliğinin azaldığı bir sistemde çocuklarımıza eşit ve adil bir eğitim hakkı tanımıyoruz demektir.

Edirne halkı olarak isteğimiz oysa çok basit; çocuklarımızın güvenli bir mesafede yürüyerek gidip gelebilecekleri, fiziki yapısı ile bilimsel eğitim kriterlerine uygun devlet okullarının yapılması ve sınıf mevcutlarının çağdaş eğitim standartlarına uygun hale getirilmesi.”

Gözde Kabasakal

banner8
Haberler