ADD Edirne Şubesi Y.K.Başkanı Celil Özcan, devamında şunları kaydetti:
"Cumhuriyet'in ilanından 16 ay sonra 16 Şubat 1925'de Büyük Önder Mustafa Kemal Atatürk'ün önderliğindeTürk Hava Kurumu(Türk Tayyare Cemiyeti) kurulmuştur.
Cemiyet'in kuruluş amacı; Türkiye'de havacılık sanayisini kurmak havacılığın askeri, ekonomik, sosyal ve siyasal önemini anlatmak; askeri, sivil, sportif ve turistik havacılığın gelişmesini sağlamak; bütün bunlar için gerekli araç ve gereci hazırlamak; personeli yetiştirmek ve “Uçan Bir Türk Gençliği” yaratmaktır.
23 Nisan 1926'da Türk Havacılığının gereksinimi olan teknik personelin eğitilmesi amacıyla “Tayyare Makinist Mektebi” hizmete açılmıştır.
Türk Hava Kurumu, uzun süren bir Kurtuluş Savaşı'ndan yeni çıkmış, yorgun ve yoksul bir halkın, Türk Halkı'nın inanılmaz büyüklükteki maddi-manevi desteğiyle hayatbulmuştur. Bu destekle ilk 10 yıl içinde 351 uçak Türk Silahlı Kuvvetleri'ne bağışlamıştır.
Türk Hava Kurumu, 1929 yılında havacılık faaliyetlerinin dünya çapında gelişmesini sağlayan ve sportif havacılık konusunda uluslararası boyutta en üst düzeyde organ olan Uluslararası Havacılık Federasyonu'na (FAI) üye olmuştur. Kurum, o günden beri ülkemizi hava sporları konusunda, yurt içinde ve yurt dışında başarıyla temsil etmektedir.
Pilot Vecihi Hürkuş kendi atölyesinde ürettiği uçakla Ankara'dan havalanarak küçük bir Türkiye turu yapmayı başarmıştır. 1932 yılında Cemiyet'in yurt dışında eğittiği mühendislerden Selahattin Reşit Bey ve ekibi motor ve pervanesi dışında tüm parçaları Türk malı olan ilk ulusal tipteki uçağımızın (MMV-1) prototipini üretmiştir.
3 Mayıs 1935'de Türkkuşu kurulmuştur. Kurum, Vatan göklerine aralarında Atatürk'ün manevi kızı ve dünyanın ilk kadın savaş pilotu Sabiha Gökçen’in de bulunduğu, birçok değerli eleman yetiştirmiştir.
Peş peşe açılan paraşüt, planör, motorlu uçuş ve model uçak okulları, 10 Temmuz 1936'da hizmete giren İnönü Planör Kampı, 1937' de açılan Etimesgut Motorlu Uçuş Kampı ve aynı yıl yapılan Ankara ve İzmir Paraşüt kuleleri, binlerce gencimizi bir araya getirmiştir. Bu dönemde Türkkuşu Öğretmenlerinden pilot Ali Yıldız, 12 Haziran 1938 günü 14 saat 20 dakika süren bir planör uçuşuyla dünya rekoru kırmıştır. Öğrencisi Ziya Aydoğan isimli pilotumuz THK’nın İnönü Eğitim Merkezi'nden Kayseri'ye kadar, 466 km’lik bir mesafeyi planörle uçuş gerçekleştirmiştir.
Bu yıllarda THK'nun planör eğitimleri için gerekli olan planörler, Türk Hava Kurumunun Akköprü Atölyesi'nden sağlanıyordu. Bu atölyede 1940 yılına kadar yüzlerce planör üretimi, motor ve planör onarımları yapıldı. 1940 yılı sonlarında ise Akköprü' de sınırlı bir kadroyla çalışan atölye fabrika haline getirildi ve burada Miles Magister eğitim uçaklarının seri montajına başlandı.
1939-1941 yılları arasında 2. Dünya Savaşı öncesinde Genelkurmay Başkanlığı'nın da isteğiyle Etimesgut Uçak Fabrikası kurulmuştur. 1944 yılında üretime başlayan ve çok geniş kapsamlı bir girişim olan Etimesgut Uçak Fabrikası'nda, Magister uçaklarının yanı sıra, THK-1, 3, 4, 7, 9, 13 planörleri ile THK-2, 5 ve 10 tiplerinde eğitim, sağlık ve nakliye uçakları üretilmiştir.
Ülkemizde ilk motor fabrikası THK tarafından Gazi Orman Çiftliği'nde kurulmuştur. Fabrikanın çalışmaları 1951 yılına kadar sürmüş olup, aynı yıl Makina ve Kimya Endüstrisi'ne devredilmiştir. Bu fabrika 1952'de tamamen kapatılarak Traktör Fabrikasına dönüştürülmüştür.
Atatürkçü Düşünce Derneği Edirne Şubesi Yönetim Kuruluolarak, “İstikbal Göklerdedir” diyen Atatürk’ün Türk Ulusuna Egemenliği vermesinin 100. Yılında, Türk Hava Kurumunun 95. Kuruluş yıldönümünün Ulusumuza kutlu olmasını diliyoruz."
Gözde Kabasakal